Raseborgs stad får sitt 10-årsjubileumsår till ära en ny visuell identitet.

Den visuella förnyelsen är den första av sitt slag under Raseborgs 10 år. Stadsvapnet är kvar och används i officiella sammanhang men i stadsbilden och i marknadsföringsmaterialet kommer den nya fräscha visuella looken som företaget Marker Creative tagit fram att synas, också för Visit Raseborg som tidigare haft en egen visuell identitet.


- Raseborg är en riktig skattkammare då man planerar en brandidentitet. Historiska bruk och slott, Ekenäs gamla stad och områdets fantastiska natur med skärgården – friluftsliv, närmat och otaliga konst- och kulturevenemang gör Raseborg en ideal utgångspunkt, säger designer Timo Tontti från Marker Creative.

- Det har varit inspirerande att jobba med Markers professionella team och ta fram en ny och mångsidig visuell identitet för Raseborg, berättar Petra Louhimies, informatör och projektledare för förnyelsen, på Raseborgs stad.
- Den nya identiteten som officiellt tas i bruk nu i januari 2019 ger oss många nya möjligheter och är praktisk att använda både digitalt och i tryck eller varför inte i inredningen – några konkreta exempel kan man se genast på torsdag 17.1.2019 då vi håller öppet hus på stadshuset, fortsätter Louhimies.

Den nya identiteten en modulär lekfull helhet där färger, former och typografi är starkt kopplade till stadens atmosfär. Bland annat för den nya randiga formen tankarna till havet, tivoli och områdets andra evenemang.
- Raseborgs nya look är en hyllning till områdets rika historia men tjänar framför allt moderna digitala lösningar, berättar Tontti.

Utöver en logotyp har man också tagit fram en Made in Raseborg-stämpel som både staden men också områdets företag kan använda i sin marknadsföring. I planerna finns bland annat en babybody som nya raseborgare får som gåva via rådgivningen. Made in Raseborg-stämpeln presenteras för offentligheten redan i helgen 18-20.1.2019 på resemässan i Helsingfors.
- Producenterna är positivt inställda till att föra fram de lokala produkterna via en gemensam stämpel och efter lansering blir stämpeln tillgänglig för produkter och tjänster som är producerade i Raseborg, säger Raseborgs turistchef Ville Vuorelma.

 

Också stadens webbplats raseborg.fi samt visitraseborg.com kommer att uppdateras i början.